fbpx

Jak wybrać księgowość i wystawić pierwszą fakturę w indywidualnej praktyce lekarskiej?

Obrazek przedstawiający wpis na bloga Jak wybrać księgową oraz jak wystawić pierwszą fakturę

Wraz z rozpoczęciem prowadzenia prywatnej praktyki lekarskiej, oprócz wyzwań medycznych, stawiasz czoła również aspektom administracyjnym i finansowym. Niezwykle ważnym aspektem jest prowadzenie księgowości, dlatego postaramy się przybliżyć rodzaje usług doradczych w zakresie rachunkowości oraz omówimy, co powinna zawierać Twoja pierwsza faktura. 

Rodzaje usług księgowych dostępnych na rynku: 

  1. Biuro rachunkowe – to najbezpieczniejszy wybór, często mogący zaoferować pełen zakres usług, od prowadzenia ksiąg po doradztwo podatkowe. Atutem jest zwłaszcza profesjonalizm i doświadczenie oferowane przez biuro. To rozwiązanie może być droższe w porównaniu do innych opcji. Często pomijaną zaletą biura jest możliwość zadania prostych pytań z zakresu zakładania działalności gospodarczej, doradztwa podatkowego i kadrowego. W przypadku, gdy osoby z takiego biura nie są w stanie udzielić odpowiedzi, najprawdopodobniej bez trudu polecą zaufaną osobę z danej branży.  
    Przykłady takich usług można odnaleźć po wpisaniu w wyszukiwarce hasła: „księgowość dla lekarza”. Najlepiej zadzwonić do kilku takich miejsc, zebrać oferty i porównać je ze sobą. Pamiętajmy też o możliwości sprawdzenia biura księgowego pod tym adresem: https://www.cik.org.pl/weryfikacja-biura-rachunkowego
    Natomiast pod adresem https://www.cik.org.pl/kalkulator-cen-uslug-ksiegowych możemy sprawdzić orientacyjną cenę rynkową usług dostosowanych do naszych potrzeb.
  1. Oprogramowanie księgowe online – jest to nowoczesna i elastyczna opcja, która pozwala Ci na samodzielne prowadzenie ksiąg. Zaletą jest swoboda dostępu do danych, łatwość ich wprowadzania i możliwość sprawowania kontroli. Wśród wad wymienić można konieczność rozwijania wiedzy w kontekście podstawowych zasad księgowych, samodzielne wysyłanie wniosków, deklaracji czy dokumentów. W przypadku biura księgowego zostaną one odpowiednio uzupełnione i dostarczone bez naszego udziału. 
  1. Księgowy – ta opcja pozwala na wybór konkretnej, zaufanej osoby. Aby znaleźć odpowiedniego kandydata, najlepiej zapytać kilku znajomych prowadzących działalność gospodarczą o to, kto ich rozlicza oraz o opinie na temat tej osoby. Pod adresem https://www.cik.org.pl/weryfikacja-ksiegowych możemy zweryfikować danego księgowego.

Jak wystawić pierwszą fakturę w prywatnej praktyce medycznej?  

Gdy już wybraliśmy odpowiednie rozwiązanie księgowe, pora na wystawienie pierwszej faktury na usługi medyczne.

Elementy takiego dokumentu dla faktur zwolnionych z VAT zazwyczaj stanowią: 

Wynikające z ustawy:

  1. Dane sprzedawcy i nabywcy: podaj pełne dane swojej praktyki oraz nabywcy, któremu wystawiasz fakturę. Powinny znaleźć się tutaj nazwy, adresy, numery NIP. Fakturę możesz także wystawić osobie prywatnej. 
     
  1. Numer faktury: każda faktura powinna mieć unikatowy numer. Nie ma większego znaczenia jakim schematem posłużymy się przy numerowaniu, ważne jest tylko to, aby zachowywał on kolejność i był przejrzysty. Dzięki temu w razie ewentualnych nieścisłości lub kontroli szybko odnajdziemy i zweryfikujemy odpowiednią fakturę.. 
     
  1. Data wystawienia i sprzedaży: data wystawienia faktury i termin realizacji usługi. 
     
  1. Charakterystyka świadczonych usług: nazwa (rodzaj) usługi; miara lub zakres wykonywanych usług; cena jednostkowa netto i łączna.
     
  1. Całkowita kwota do zapłaty.
     
  1. Zwolnienie z VAT: zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT lekarze świadczący usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia zwolnieni są z VAT. Należy to odnotować na fakturze.

Wynikające z umowy/uławiające współpracę:

  1. Termin płatności: określ, do kiedy należy uiścić opłatę za świadczone usługi. 
     
  1. Metoda płatności: przelew lub gotówka. 
     
  1. Numer konta bankowego: jeśli metodą płatności jest przelew. 

Szczególnie przed wystawieniem pierwszej faktury warto skonsultować się z księgowym, aby upewnić się, że wszystko jest zgodne z przepisami.  

FAQ księgowości lekarskiej:

  1. Czy jeśli mam już umowę o pracę, to muszę opłacać drugi raz ZUS w działalności gospodarczej? 
    Istnieje jedynie obowiązek powtórnego opłacenia składki zdrowotnej w ramach działalności gospodarczej
      
  1. Czy mogę wystawić fakturę pacjentowi? 
    Tak, w przypadku gdy pacjent zakupi wizytę od nas, na jego żądanie mamy taki obowiązek (nie dotyczy to sytuacji kiedy pacjent zakupuje wizytę od podmiotu na rzecz którego świadczymy usługi).
      
  1. Co mogę wliczyć do kosztów prowadzonej działalności? 
    Sprzęt medyczny, laptopa, komórkę, drukarkę czy nawet częściowo samochód lub paliwo – wszystko co jest niezbędne dla odpowiedniego prosperowania naszej działalności lekarskiej. Jednak szczegółowy spis nie jest możliwy, dlatego rekomendujemy, aby pytania kierować bezpośrednio do ekspertów, tj. księgowych.
      
  1. Czy muszę posiadać kasę fiskalną? 
    To zależy. 
    Tak, w przypadku kiedy pacjent płaci nam bezpośrednio. 
    Nie, pod warunkiem, że świadczymy usługi dla innego podmiotu jako podwykonawca i pacjenci nie płacą nam bezpośrednio. Przykład: lekarz pracujący w na umowie B2B jedynie w POZ i/lub NiŚPL. 
      
  1. Czy muszę zostać VAT-owcem? 
    Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT lekarze świadczący usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia zwolnieni są z VAT.
    Natomiast usługi szeroko pojętej medycy estetycznej nie spełniające powyższej definicji objęte są koniecznością opłacania VAT, ale zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, jeśli wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł (do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku). Pamiętaj, że w takim wypadku faktura będzie wyglądać inaczej niż w powyższym opisie.
  1. Jaki termin płatności powinien znaleźć się na fakturze? 
    Nie jest to obowiązkowy zapis na fakturze. Sam termin zależy od ustaleń z kontrahentem, dobrą praktyką jest określenie tego w umowie. Zazwyczaj jest to 7, 14 lub 30 dni.
     
  1. Czy mogę się sam rozliczać? 
    Tak, początkowo zazwyczaj wymaga to jednak dużo czasu. Musisz zdecydować, czy bardziej opłacalne nie będzie zainwestowanie tego czasu w działalność leczniczą. 
     
  1. Jak długo trzeba przechowywać faktury i dokumenty podatkowe? 
    Okres archiwizacji dokumentów podatkowych w firmie określa ustawa o rachunkowości. Dokumenty podatkowe, w tym faktury VAT, musimy przechowywać w firmie przez 5 lat. Okres ten liczymy od końca roku kalendarzowego, w którym minął termin zapłaty podatku. 

Przydatne linki: 

https://izba-lekarska.pl/obowiazki-lekarza-jako-przedsiebiorcy-zwiazane-z-prowadzeniem-dokumentacji-ksiegowej-i-rozliczeniami-z-zus-i-us/

­­ 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *