Aby rozpocząć prowadzenie indywidualnej lub indywidualnej specjalistycznej praktyki lekarskiej, a także chcąc rozliczać się kontraktem B2B z pracodawcą, niezbędna jest rejestracja działalności gospodarczej. Następnie konieczne jest wprowadzenie jej do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL). Poniżej przedstawiamy kroki, które należy podjąć w tym celu.
Etapy zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej jako lekarz.
- Wybór formy prawnej.
Jednoosobowa działalność gospodarcza jest najprostszą formą prowadzenia firmy w Polsce. Wystarczy zawiadomić urząd miasta lub gminy o rozpoczęciu takiej działalności. Zakładanie spółki nie jest koniecznością, jednak warto zapoznać się z innymi dostępnymi opcjami, takimi jak spółka z o.o., spółka jawna czy spółka komandytowa, aby wybrać formę prawną najlepiej dopasowaną do Twoich potrzeb. Niemniej należy pamiętać, że pozostałe formy prowadzenia działalności mogą okazać się bardziej skomplikowane prawnie i księgowo, niż prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej.
- Zarejestruj działalność gospodarczą w CEIDG.
Wypełnij bezpłatny wniosek CEIDG-1 na stronie biznes.gov.pl, używając profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. Wpis do CEIDG pojawi się nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku. Przed wypełnieniem formularza, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami:
- data rozpoczęcia działalności: uwzględnij czas na zrealizowanie innych formalności (jak wykupienie ubezpieczenia OC, dokonanie wpisu do RPWDL),
- nazwa firmy: musi zawierać Twoje imię i nazwisko, np. „Indywidualna Praktyka Lekarska Jan Kowalski”,
- kod PKD: wpisz kod 86.21.Z – Praktyka lekarska ogólna,
- rachunek bankowy: nie ma obowiązku zakładania odrębnego konta,
- forma opodatkowania: wybierz odpowiednią formę opodatkowania,
- formy prowadzenia księgowości: możesz zatrudnić księgowego, skorzystać z usług biura rachunkowego lub samodzielnie się rozliczać,
- stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej: możesz wybrać opcję „brak stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej” i zgłosić tylko adres do doręczeń.
Szczegółowa instrukcja zakładania działalności gospodarczej:
- wejdź na stronę Biznes.gov.pl – Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy,
- wybierz „Rozpocznij”, a następnie „Zaloguj się przez Login.gov.pl”,
- po zalogowaniu ponownie wybierz „Rozpocznij”,
- zapoznaj się z „Ważnymi informacjami” i kliknij „Dalej”,
- zacznij wypełniać formularz. Obowiązkowo uzupełnij okienka oznaczone „*”,
- problematyczne pola do uzupełnienia:
- (03.4 i 5) NIP, REGON – checkbox „nie posiadam”,
- (06.1) liczba pracowników – „1”,
- (10.2) tu należy wpisać stałe miejsce wykonywania działalności. W przypadku braku takowego zaznacz checkbox „brak stałego miejsca”,
- (12) wybierz ZUS (zostaniesz automatycznie zgłoszony jako płatnik składek do ZUS),
- (12.2) dołącz formularz ZUS – jeśli możesz skorzystać z „Ulgi na start” (w przypadku pierwszej działalności) wybierz „ZZA”, a jeśli zgłaszasz się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego – „ZUA”,
- kod tytułu ubezpieczenia – wpisz kod „0540”, gdy korzystasz z „Ulgi na start”, a jako kod wykonywanego zawodu „221101”,
- oddział NFZ – wpisz nazwę województwa,
- (17.1) naczelnik urzędu skarbowego – wybierz naczelnika powiatu, w którym będziesz prowadził działalność gospodarczą.
- podpisz wniosek profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym,
- na podany adres e-mail otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), co świadczy o tym, że wniosek został dostarczony.
- Zgłoszenie do ZUS.
Uważaj! Jeśli podczas rejestracji działalności nie zgłosiłeś formularza ZUS „ZZA” lub ZUS, to w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej należy zgłosić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), aby opłacać składki na ubezpieczenie społeczne. W zależności od rodzaju działalności oraz Twojej sytuacji, możesz być zobowiązany do opłacania pełnych składek na ubezpieczenia zdrowotne lub skorzystać z preferencyjnych stawek dla początkujących przedsiębiorców. Dostępne są: Ulga na start oraz preferencyjne składki ZUS (czyli tzw. „mały ZUS”).
- Wybór rachunku bankowego.
Jeżeli jesteś jedynym właścicielem konta bankowego, to tak jak pisaliśmy wcześniej, posiadanie odrębnego, firmowego nie jest wymagane prawnie. Dobrą praktyką jest jednak założenie dedykowanego rachunku bankowego. Taka opcja jest wygodna i może pomóc w razie kontroli z urzędu skarbowego. Dodatkowo w przypadku rozliczenia VAT takie rachunki bankowe mają dedykowany moduł, który znacznie ułatwia przelewy z tego tytułu. Jednakże pamiętajmy, że świadczenia wykonywane na rzecz pacjentów, a zatem prowadzenie praktyki lekarskiej polegającej na działaniach terapeutycznych i profilaktycznych na rzecz pacjentów, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, jest zwolnione z opodatkowania VAT.
- Ustalenie zasad prowadzenia księgowości.
Jako właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej będziesz musiał wybrać odpowiednią formę prowadzenia księgowości. Możesz wybrać między księgą przychodów i rozchodów (KPiR), ewidencją przychodów przy rozliczeniu ryczałtem lub w przypadku spełnienia określonych warunków, pełną księgowością. Warto skonsultować się z doradcą podatkowym, który pomoże Ci wybrać najlepsze rozwiązanie.
Księga przychodów i rozchodów – to uproszczona forma ewidencji księgowej, stosowana głównie przez małe firmy i jednoosobowe działalności gospodarcze.
Ewidencja przychodów ryczałtowanych – jest podstawowym obowiązkiem dla podatników rozliczających się ryczałtem. Powinny być w niej zawarte informacje o wszystkich przychodach uzyskanych przez podatnika. W ewidencji należy umieścić:
- datę otrzymania przychodu,
- kwotę przychodu,
- źródło przychodu (np. sprzedaż towaru, wykonanie usługi),
- dane kontrahenta (jeżeli taka sytuacja wystąpiła).
Ważne jest, aby pamiętać, że podatnicy opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych są zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania kosztów. Oznacza to, że nie muszą prowadzić pełnej księgowości. To duża zaleta, zwłaszcza dla małych przedsiębiorców. Aktualnie dla lekarzy stawka ryczałtowa wynosi 14%.
Którą formę opodatkowania powinniśmy zastosować? Będzie to zależne od naszych preferencji. Zdecydowanie korzystniej finansowo może wyjść księga przychodów i rozchodów, ale łatwiejszy w prowadzeniu i mniej czasochłonny okaże się ryczałt. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym wpisie – „Formy opodatkowania dla lekarza, składki ZUS„.
- Zarejestruj założoną działalność gospodarczą w RPWDL.
Wypełniając wniosek o wpis do RPWDL musisz liczyć się z opłatą w wysokości 134 zł (w 2023 r.) płatną na konto właściwej Okręgowej Izby Lekarskiej. Informacje na temat numeru konta, na które należy wpłacić opłatę znajdziesz podczas wypełniania wniosku w systemie RPWDL. Czas oczekiwania wynosi 30 dni od daty złożenia dokumentu, jednak jeśli wniosek nie zostanie rozpatrzony w ciągu 40 dni, możesz zacząć udzielać świadczeń po uprzednim poinformowaniu Okręgowej Izby Lekarskiej. Poniżej znajdziesz instrukcję wypełnienia wniosku do RPWDL.
- Wybierz “Zaloguj” na stronie Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą – Strona główna (ezdrowie.gov.pl) w aplikacji „Praktyka Zawodowa” i aktywuj swoje konto.
- Wybierz „Utwórz wniosek praktyka lekarska”, następnie „Utwórz wniosek o rejestrację indywidualnej praktyki lekarskiej”.
- Zacznij wypełniać formularz. Problematyczne pola do uzupełnienia:
- numer wpisu do okręgowego rejestru lekarzy i lekarzy dentystów — znajdziesz go na str. 8 Prawa Wykonywania Zawodu w „Adnotacjach o wpisie do rejestru ORL”,
- NIP — numer uzyskasz w ciągu 1 dnia roboczego od wpisu do rejestru CEIDG,
- rodzaj praktyki lekarskiej — w przypadku udzielania świadczeń wyłącznie na „kontrakcie” wybierz „93 — indywidualna praktyka lekarska wyłącznie w zakładzie leczniczym”,
- adresy miejsc wykonywania świadczeń — nie musisz posiadać tytułu własności do nieruchomości znajdujących się pod podanymi adresami (w odróżnieniu od adresów podawanych w CEIDG),
- zakres udzielanych świadczeń diagnostycznych i leczniczych — „charakterystyczny dla lekarza POZ”.
- Dołącz do wniosku:
- dowód uiszczenia opłaty na konto organu rejestracyjnego (numer konta dostępny na stronie właściwej Okręgowej Izby Lekarskiej),
- oświadczenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC (po uprzednim zweryfikowaniu, że właściwa dla Twojej działalności gospodarczej Izba Lekarska wymaga dostarczenia polisy OC).
- Złóż wymagane oświadczenia i zatwierdź wniosek do podpisu.
- Podpisz wniosek elektronicznie i wybierz „Wyślij”.
Prowadzenie jednoosobowej działalności.
Po założeniu firmy musisz dbać o bieżące sprawy związane z jej prowadzeniem. Pamiętaj o terminowym rozliczaniu się z urzędem skarbowym, opłacaniu składek ZUS oraz prowadzeniu ewidencji sprzedaży i kosztów zgodnie z wybraną formą opodatkowania.
Ważna uwaga: w takim modelu prowadzenia działalności możemy powierzyć naszą księgowość doświadczonemu specjaliście, który będzie nas kosztować 200-300 zł miesięcznie. W przypadku takiego wyboru musimy jedynie dostarczać nasze dokumenty rozliczeniowe: faktury kosztowe, przychodowe, paragony itp. Na rynku funkcjonują również portale księgowe, które z pewnością okażą się nieco tańsze. Polecamy zapoznać się z naszym artykułem opisującym wybór księgowości.
Przydatne linki:
Uzyskaj wpis praktyki lekarskiej do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Jak zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą przez internet krok po kroku
Podsumowanie.
Zakładanie jednoosobowej działalności gospodarczej to proces, który wymaga spełnienia wielu formalności oraz podjęcia odpowiednich decyzji dotyczących prowadzenia firmy. Warto dobrze przygotować się do tego zadania, aby uniknąć błędów i niepotrzebnych komplikacji. Dobrze jest korzystać z pomocy osób, które już prowadzą taką działalność, a także ze wsparcia księgowych oraz doradców podatkowych. Ich doświadczenie może znacząco ułatwić i usprawnić zarządzanie finansami.
16 odpowiedzi na “Kompletny przewodnik po zakładaniu jednoosobowej działalności gospodarczej dla lekarzy”
Czy później możemy działalność zawieszać/odwieszać bez konsekwencji ?
Tak, dodatkowo możemy to zrobić przez Internet. Okres zawieszenia działalności nie może być jednak krótszy niż 30 dni.
Co w sytuacji, gdy PWZ przyznaje inna izba lekarska niż ta na terenie której chcemy pracować (JDG)? Tzn czy wówczas trzeba czekać aż ta „nowa izba lekarska” wpisze nas w swój rejestr, czy można konto w RPWDL zakładać na tą pierwotną izbę ?
Czy teren wykonywania usług w ramach jgp będzie dotyczył jedynie „nowej izby lekarskiej”?
Czy możemy założyć działalność gospodarczą dopiero po podpisaniu umowy z podmiotem leczniczym, ale przed wystawieniem pierwszej faktury, czy musi być to zrobione przed podpisaniem umowy?
Wpis w CEIDG powinien być dokonany przed podpisaniem umowy.
W CEIDG istnienie możliwość wpisania wstecznej daty rozpoczęcia działalności gospodarczej. W tym jednak konkretnym przypadku podmiot leczniczy nie może zawrzreć umowy z indywidualną praktyką lekarską (IPL) która nie istnieje, dodatkowo bez wpisu w RPWDL nie możemy rozpoczać działalności leczniczej w ramach IPL.
Czy właściciel JDG zarejestrowanej jako podmiot leczniczy może nadal świadczyć usługi stomatologiczne w tejże działalności czy musi pozostać jedynie przy pełnieniu funkcji kierownika podmiotu leczniczego?
Dzień dobry,
tematyka związana z zakładaniem oraz prowadzeniem podmiotów leczeniczych, wykracza poza ramy tego artykułu, w którym skupiliśmy się na indywidualnych praktykach lekarskich.
Czy jestem członkiem izby lekarskiej A, ale pracować chciałabym na terenie izby lekarskiej B lub B i C. Co w takiej sytuacji? Czy mogę pozostać członkiem izby A tam opłacać składki a pracować na terenie innych izb/ województw?
Tak, oczywiście! Pod warunkiem, że na terenie izby A również wykonujesz pracę. Mówi o tym artykuł 6, paragraf 2 Ustawy o Izbach Lekarskich:
Art. 6. [Wpis na listę członków okręgowej izby lekarskiej]
2. W razie wykonywania zawodu na obszarze dwóch lub więcej okręgowych izb lekarskich, lekarz uzyskuje wpis na listę członków w wybranej przez siebie okręgowej izbie lekarskiej.
Natomiast musisz dokonać wpisu do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą (RPWDL) do każdej Izby Lekarskiej na terenie której pracujesz.
Przykład: Jesteś członkiem Śląskiej Izby Lekarskiej i tu opłacasz składkę. Chcesz zacząć pracę w POZ w małej miejscowości w województwie opolskim oraz chcesz dyżurować w NPLu w dużym mieście w województwie śląskim. Musisz zgłosić swoją praktykę do RPWDL zarówno dla Izby lekarskiej Opolskiej jak i dla Izby lekarskiej Śląskiej.
Podstawa prawna: USTAWA z dnia 15 kwietnia 2011 r.o działalności leczniczej, dział IV, artykuł 101 oraz 106.
Dzień dobry,
czy lekarz prowadzący JDG może w innej placówce świadczyć usługi szkoleniowe (wykłady) na kontrakcie B2B?.
Tak, powinien jednak dodać w Ceidg odpowiedni kod PKD dla nowego typu świadczonych usług.
A jeśli jestem członkiem jednej izby, ale chcę pracować na terenie tylko drugiej, innej? Przykładowo, jestem członkiem Śląskiej Izby Lekarskiej, a chcę pracować tylko w Warszawie. Wtedy zgłaszam swoją praktykę tylko do RPWDL w Izbie w Warszawie?
Jeśli chodzi o płacenie składek na izbę, wówczas płacę tylko do izby Śląskiej?
Obowiązek poinformowania Okręgowej Rady Lekarskiej powstaje wtedy, jeśli zaprzestaje się wykonywać zawód na terenie dotychczasowej i zamierza się wykonywać zawód na terenie innej niż dotychczasowa przez czas dłuższy niż pół roku. Wtedy też trzeba wpisać się na listę jej członków.
Jako że nie odnosi się to do żadnego stanu faktycznego, a jedynie do stanu Twojego umysłu (ustawa wprost mówi o “zamiarze”), to niezwykle trudno jest udowodnić złamania tego przepisu.
Tym samym możesz być wciąż członkiem Śląskiej Izby i tylko tam opłacać składki. Natomiast pracować tylko w Warszawie i tam zgłosić się do RPWDL – musi być wpis z miejscem wykonywania zawodu w ramach praktyki, a wpisu dokonuje izba, na terenie której jest dany adres. Konsekwencje braku wpisu do RPWDL to wykonywanie praktyki bez zezwolenia, czyli nielegalnie.
Naczelnik urzędu skarbowego- wybierz naczelnika powiatu, w którym będziesz prowadził działalność gospodarczą.
Jakiego naczelnika mam wybrać, jeśli dotychczas rozliczałam się w miejscu zgodnym z miejscem zameldowania, a obecnie mieszkam w innym mieście?
Właściwego do miejsca aktualnego zamieszkania. Zmianę miejsca zamieszkania podatnika prowadzącego działalność gospodarczą należy zgłosić za pomocą wniosku aktualizacyjnego CEIDG. Wyszukiwarka Urzędów Skarbowych: https://www.e-pity.pl/znajdz-urzad-skarbowy-online/