fbpx

Umowa o pracę dla lekarza. Co powinna zawierać?

Umowa o pracę co powinna zawierać

Co należy zrobić przed podpisaniem umowy o pracę?  

Polecamy skonsultowanie z prawnikiem każdego podpisywanego dokumentu, dotyczącego porozumienia o współpracy. Jest to szczególnie istotne jeśli mamy do czynienia z formą zatrudnienia inną niż umowa o pracę, którą reguluje stosowny kodeks.  

W przypadku podpisywanej umowy o pracę zacznij od sprawdzenia pracodawcy!  

  1. Ustal, czy jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą:  
  1. Zweryfikuj, czy pracodawca jest podmiotem leczniczym:  
  • potrzebna jest pełna nazwa podmiotu,  
  • wejdź na stronę https://rpwdl.ezdrowie.gov.pl/RPM/Search,  
  • sprawdź, czy podmiot widnieje we wskazanym wykazie i upewnij się, że zadania, które mają być wykonywane są zgodne z wpisem do księgi rejestrowej.  

Aspekty, które lekarz powinien szczegółowo przeanalizować w umowie o pracę, przed jej podpisaniem. 

Przeczytaj dokładnie umowę o pracę i zobacz, czy pracodawca ma wprowadzone odrębne przepisy i regulacje obowiązujące w przedsiębiorstwie, np. RODO bądź zarządzenie wewnętrzne.  

W umowie powinny być one jasno wskazane, ale może znaleźć się w niej także zapis blankietowy, iż pracownik zapoznał się ze wszystkimi regulacjami – w takim wypadku należy zawsze ustalić, z jakimi dokładnie. Powinno się wtedy doprowadzić do sytuacji, aby wiążące były tylko te przepisy, które zostały dostarczone w sposób umożliwiający szczegółowe zapoznanie się z ich treścią.     

Wnikliwie sprawdź, jakie są obowiązki pracownika. Konieczne jest to do weryfikacji, za co dokładnie będziesz ponosił odpowiedzialność. W tym zakresie zwróć szczególną uwagę na ewentualne konsekwencje materialne za powierzone mienie.  

Dowiedz się jak najwięcej o sposobie obliczania wynagrodzenia i formie jego wypłaty. Możesz poprosić, aby dział księgowości wstępnie oszacował wysokość składek i podatków odprowadzanych przez pracodawcę. Zawsze lepiej wiedzieć o tym wcześniej i uniknąć rozczarowania.   

Jednoznacznie określone wynagrodzenie, obowiązki i forma zatrudnienia.   

Treść dokumentu powinna jasno wskazywać na to, że formą zatrudnienia jest umowa o pracę. Z tekstu musi także wprost wynikać, jakie są obowiązki pracownika, wymiar czasu pracy oraz wysokość jego wynagrodzenia. Jeżeli umowa zawiera dodatkowe zapisy, np. o zakazie konkurencji czy karach umownych, to sugerujemy kontakt z prawnikiem zaznajomionym z branżą medyczną. Takie klauzule mogą wymagać dokładnej analizy przez profesjonalistę, aby nie podejmować zbyt dużego ryzyka.  

Pamiętaj, że pracodawca jest podmiotem, z którym można rozmawiać i negocjować. Z doświadczenia naszego i prawników z nami współpracujących wynika, że takie pertraktacje są bardzo często prowadzone racjonalnie, z poszanowaniem obu stron. Pozwalają one na ustalenie konkretnej i bezpiecznej treści umowy o pracę.  

O tym, w jaki sposób możesz skutecznie negocjować wysokość stawki w POZ, dowiesz się więcej w naszym artykule


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *